Innowacyjne pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, komputery z dostępem do Internetu. Wszystko to można znaleźć w Pracowni Wczesnej Edukacji Dziecka, w której do przyszłej pracy w zawodzie szkolą się studenci Pedagogiki Lubelskiej Akademii WSEI.
– Pracownia Wczesnej Edukacji Dziecka jest wyposażona w innowacyjne pomoce edukacyjne do 13 obszarów edukacyjnych, gdyż tyle mamy obszarów w edukacji wczesnoszkolnej. Niemniej jednak znajdują się tutaj również pomoce do edukacji przedszkolnej – wyjaśnia dr hab. Jolanta Karbowniczek prof. Akademii WSEI, koordynatorka jednolitych studiów magisterskich z Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej. – Mamy tutaj zestawy rozwijające procesy poznawcze dziecka, ich emocje, sferę społeczną, grafomotorykę. Dysponujemy także zestawami laptopów dla dzieci do edukacji informatycznej. Ponadto, pracownia wyposażana jest w pakiety podręczników dla przedszkola i klas 1-3, służące do realizacji treści w obszarze edukacji polonistycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, muzycznej, plastycznej i technicznej.
Kolorowe klocki, układanki, gry, podręczniki, plansze, mapy czy zabawki sensoryczne, do tego okazy naturalne, instrumenty, przeźrocza, globusy czy mikroskopy – wszystkie te pomoce naukowe są wykorzystywane przez studentów podczas ćwiczeń. Stanowią m.in. wyposażenie kącika literackiego, matematycznego, kącika małego odkrywcy, badacza czy artysty.
Pracownia powstała z inspiracji Władz Uczelni, pracowników dydaktycznych, a także z pomocą i oryginalnymi pomysłami samych studentów Akademii WSEI.
W Pracowni można prowadzić zajęcia z przedmiotów takich jak: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i jej metodyki, Diagnostyka pedagogiczna, Terapia pedagogiczna czy Pedagogika zabawy.
– Pracownia we współpracy z przedszkolami i szkołami podstawowymi tworzy przestrzeń edukacyjną, która jest polem trenowania umiejętności, kreatywności, współpracy, uczenia się i poznawania samego siebie. Sceneria, na którą składa się wyposażenie w różnorodne narzędzia badawcze stanowi warsztat pracy dydaktycznej kandydatów na nauczycieli – podkreśla dr hab. Jolanta Karbowniczek.
Głównym celem funkcjonowania Pracowni Wczesnej Edukacji Dziecka w Akademii WSEI jest stworzenie wielointeligentnego środowiska uczenia się, w którym twórczo, wykorzystując swój potencjał działają studenci, nauczyciele praktycy z przedszkoli i szkół podstawowych, współpracujący z Uczelnią oraz dzieci, w tym również te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– Przyszli nauczyciele w Pracowni uczą się motywowania i inspirowania przedszkolaków oraz uczniów klas I-III do działania. Zajęcia odbywające się w Pracowni to również warsztaty dla studentów, w których uczestniczą psychologowie, pedagodzy szkolni, terapeuci, lekarze, działacze oświatowi, nauczyciele akademiccy – tłumaczy dr hab. Jolanta Karbowniczek.
I dodaje: – To miejsce, w którym stymulujemy rozwój osobowości twórczej studenta, poszerzamy jego zainteresowania, rozwijamy szeroko pojęte kompetencje, przygotowujemy go do wykonywania zawodu nauczyciela i przekazujemy mu wiedzę niezbędną w późniejszej samodzielnej pracy. Umiejętności, które zdobędzie podczas studiów i podczas ćwiczeń w naszej Pracowni pozwolą mu na zdobycie kwalifikacji, które podwyższają jego atrakcyjność na rynku pracy. W tradycyjnej przestrzeni i sali tego nie osiągnie.
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin