Fundamenty Reggio Emilia opierają się na otwartości, elastyczności i dostosowywaniu praktyki edukacyjnej do specyfiki każdej społeczności, tworząc unikalne, lokalne interpretacje – „własne Reggio”.
Kluczowym założeniem tej koncepcji jest przekonanie, że edukacja nie może być stała ani niezmienna. Pedagogika Reggio Emilia to „pedagogika stawania się” – proces oparty na ciągłym dialogu między dorosłymi (nauczycielami i rodzicami) a dziećmi. To w tej dynamicznej wymianie doświadczeń, refleksji i pomysłów (esperienza reggiana) rodzą się nowe inicjatywy edukacyjne, które odpowiadają na bieżące potrzeby uczniów i otoczenia.
Reggio Emilia określa się także mianem „pedagogiki jako projektu”, ponieważ stawia na współtworzenie i eksplorację. To podejście zachęca do ciągłego poszukiwania, budowania wiedzy oraz twórczego rozwoju – zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Na koncepcji Reggio Emilia opiera się proces edukacyjny we współpracującym z Lubelską Akademią WSEI Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym Zagajnik w Lublinie kierowanym przez panią Karolinę Rutkowską.
Działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne Zagajnika bazują na następujących fundamentach:
Loris Malaguzzi „100 języków dziecka”
Dziecko składa się ze stu.
Ma sto języków
sto rąk
sto myśli
sto sposobów
w jaki myśli, bawi się i mówi.
Sto –
zawsze sto rodzajów
słuchania, dziwienia się i kochania.
Sto radosnych sposobów
na śpiewanie i rozumienie
na odkrywanie stu światów
na swobodne wymyślanie stu światów
na marzenie o stu światach.
Dziecko ma sto języków
i sto i sto i sto.
Dziewięćdziesiąt dziewięć z nich jednakże
zostają mu ukradzione
ponieważ szkoła i otoczenie
oddzielają jego głowę od ciała.
Każą mu:
myśleć bez rąk
tworzyć bez głowy
słuchać i nic nie mówić
rozumieć bez radości
kochać i dziwić się tylko
w czasie Wielkanocy i Bożego Narodzenia.
Każą mu:
odkrywać świat
dawno już odkryty.
Dziewięćdziesiąt dziewięć ze stu
zostają my ukradzione.
Mówią mu:
zabawa i praca
rzeczywistość i fantazja
nauka i wyobraźnia
niebo i ziemia
rozsądek i marzenie
są rzeczami, które nie pasują do siebie.
Mówią mu krótko i zwięźle
że nie ma stu języków.
Dziecko jednak mówi:
A gdyby tak było sto.
[z niem. tłum. Anna Lewandowska-Muller]
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin