Model przyszłego nauczyciela

Model nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej jakiego chcemy wykreować na naszym kierunku 5 letnich studiów jednolitych magisterskich: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Refleksyjny praktyk – przewodnik i promotor zróżnicowanej dziecięcej drogi edukacyjnej

,,Uwolnij umysły od schematów, niech rodzi się pragnienie poszukiwania mądrości przez dzieci’’

,,Uwierz w siebie, bądź refleksyjny, badaj swoją i dziecięcą mądrość. Ucz mądrości. Uruchamiaj myślenie krytyczne, jako aktywność umysłową wyższego rzędu’’.

Jak stawać się takim nauczycielem?

  • myśleć refleksyjnie
  • cenić dziecięce kompetencje, mieć do nich wielki szacunek
  • dynamicznie działać
  • zastanawiać
  • rozumieć dziecko
  • analizować zróżnicowane i niepewne sytuacje dydaktyczne wraz z dziećmi
  • podejmować dialog z samym sobą
  • uznawać refleksję jako efektywne narzędzie kreowania osobistej teorii nauczania uczenia się i doskonalenia własnej praktyki.

Nie myśleć zwykle, tradycyjnie, powielając schematy, popadając w rutynę – nie czynić zabawy, pracy, nauki jako konieczności, sztywności, mechaniczności.

Myślenie zwykłe – stałe, bez nakładu własnego wysiłku, akceptujące pierwsze jako jedyne, automatyczne i bezkrytyczne rozwiązanie.

Myśleć refleksyjnie – prowadzić edukację w świecie skomplikowanych myśli i takim myśleniem  obdarzać najmłodszych, jak również rozwijać ich w przestrzeni dociekliwości i niepewności podejmowania zróżnicowanych działań.

Tworzyć łańcuchy z płynących myśli, wzajemnie się warunkujących i wynikających jedne z drugich.

Procesy składające się na model prezentowanego nauczyciela:

  • krytyczna refleksja – wątpliwość
  • stan wątpienia – wahanie
  • zakłopotanie – badanie
  • niepewność – testowanie
  • poszukiwanie nowego – otwartość

Jak się rozwijać?

Nietypowe problemy związane z realizacją treści kształcenia do rozwiązania, przeszkody, trudności – to fundament refleksyjnego myślenia

  • szukając możliwości ,,wyjścia’’ z nich,
  • tworząc złożoną strategię postępowania dydaktycznego,
  • nauczyć uczenia się, konstruowania wiedzy i nadawania znaczeń,
  • patrzeć na dziecko z różnych stron.

Nauczyciel i jego holistyczna przestrzeń

  • bogata wiedza osobista i faktograficzna dotycząca natury i rozwoju dziecka,
  • duży zasób wiedzy proceduralnej na temat podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów,
  • umiejętność formułowania opinii, sądów, udzielania rad uczniom,
  • refleksyjne odnoszenie się do wartości i priorytetów życiowych,
  • radzenie sobie z niepewnością;
  • działanie w złożonych i niejednoznacznych sytuacjach.

Wyzwania dla nauczyciela

  • Edukacja dla mądrości – rozwijanie myślenia naukowego, krytycznego, refleksyjnego.
  • Metody filozoficznych dociekań – aktywizujące
  • Zadania, ćwiczenia w działaniu

Nauka przedszkolaka i ucznia:

  • różnorodności,
  • tolerancji poglądów innych,
  • wieloznaczności,
  • różnicy zdań,
  • sprzeczności,
  • radzenia sobie ze sporem.
  • pozwólcie mu partycypować w edukacji

Jakiego nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej kreujemy w naszej Uczelni?

  • wychodzącego z pułapek własnego umysłu, nie ograniczającego Jego możliwości, wyzwalamy go od chaotycznej ,,masy” myśli, od tego co najmniej istotne do tego, co najważniejsze,
  • podejmującego systematycznie nowe wyzwania z dziećmi,
  • dokonującego analizy pod kątem dążenia do własnego celu,
  • rozwijającego się, czującego satysfakcję z pracy,
  • pozostającego ,,sobą’’ i będącego autentycznym ( dokonującego wyborów, ,,żyjącego” jak chce, dającego takie same możliwości swoim wychowankom,
  • podejmującego działania, czującego to, co robi i traktującego jako swoje,
  • zadającego sobie pytanie: Co chcę osiągnąć?
  • tworzącego mapę priorytetów ze spraw, które pozostają do wykonania,
  • wykazującego się asertywnością, osobistą odwagą, świadomie dobierającego różne formy aktywności dla dzieci,
  • ufającego sobie i dzieciom,
  • poszukującego ,,krętej’’ drogi, którą trzeba odnaleźć,
  • nie zatrzymującego się na myśleniu ,,stałym”,
  • zadawającego sobie pytania: dlaczego chcę to robić poprzez refleksję, co robiłam wcześniej i co teraz robię?
  • podejmującego kroki, zmagającego się z kryzysami, huśtawkami emocjonalnymi, aż do bycia ekspertem w swojej dziedzinie.
  • dającego z siebie wszystko, pokazującego swoje talenty, doskonaląc je i traktując jako kluczowe w drodze własnego rozwoju.

NAUCZYCIELU

Idź na szczyt, przed siebie!
Nie bój się! Podejmuj wyzwania z otwartym umysłem

  • wyjdź ze swojej strefy komfortu; przekraczaj granice,
  • otwórz się na to, co nowe,
  • odważnie dąż do wyznaczonego celu,
  • krytycznie podchodź do samego siebie,
  • bądź elastyczny na pomysły swoje i dzieci,
  • nie stosuj tylko podręcznikomanii, ćwiczeniomanii, infantylnych kart pracy,
  • bądź zmianą, którą chcesz widzieć w przedszkolu i w klasach I-III
  • nie wykazuj oporu przed zmianą, uświadom sobie jej fazy: zaprzeczenia, eksperymentowanie, zaangażowanie.

Organizuj badawczą aktywność dziecka, poszukuj urozmaiconych strategii działania, stawiaj tematy dnia w formie problemów!

Odrzucaj ćwiczenia pamięciowe i wiedzę nazewniczą!

Pozwól na: zabawę – samodzielność – uczenie się przez  doświadczenie, ekperymentowanie, działanie – pierwiastek swobody!

W pracy dydaktyczno – wychowawczej stosuj dwa podejścia:

Pierwsze– zrównoważanie przeciwieństw np. pewności z niepewnością, twórczości z odtwórczością, subiektywizmu z obiektywizmem, ogólności ze szczegółowością, równowagi z nierównowagą.

Drugie – dynamiczne spojrzenie na  elementy procesu kształcenia dzieci, wyrażające się w ambiwalentnym ( przeżywanie dwojakich uczuć, zawierający sprzeczne chęci, uczucia, dwuznaczne), podejściu do każdego z nich.

Skip to content