,,Uwolnij umysły od schematów, niech rodzi się pragnienie poszukiwania mądrości przez dzieci’’
K. J. Szmidt
,,Uwierz w siebie, bądź refleksyjny, badaj swoją i dziecięcą mądrość. Ucz mądrości. Uruchamiaj myślenie krytyczne, jako aktywność umysłową wyższego rzędu’’.
H. Kwiatkowska
Nie myśleć zwykle, tradycyjnie, powielając schematy, popadając w rutynę – nie czynić zabawy, pracy, nauki jako konieczności, sztywności, mechaniczności.
Myślenie zwykłe – stałe, bez nakładu własnego wysiłku, akceptujące pierwsze jako jedyne, automatyczne i bezkrytyczne rozwiązanie.
Myśleć refleksyjnie – prowadzić edukację w świecie skomplikowanych myśli i takim myśleniem obdarzać najmłodszych, jak również rozwijać ich w przestrzeni dociekliwości i niepewności podejmowania zróżnicowanych działań.
Tworzyć łańcuchy z płynących myśli, wzajemnie się warunkujących i wynikających jedne z drugich.
Procesy składające się na model prezentowanego nauczyciela:
Nietypowe problemy związane z realizacją treści kształcenia do rozwiązania, przeszkody, trudności – to fundament refleksyjnego myślenia
Nauczyciel i jego holistyczna przestrzeń
Wyzwania dla nauczyciela
Nauka przedszkolaka i ucznia:
Idź na szczyt, przed siebie!
Nie bój się! Podejmuj wyzwania z otwartym umysłem
Organizuj badawczą aktywność dziecka, poszukuj urozmaiconych strategii działania, stawiaj tematy dnia w formie problemów!
Odrzucaj ćwiczenia pamięciowe i wiedzę nazewniczą!
Pozwól na: zabawę – samodzielność – uczenie się przez doświadczenie, ekperymentowanie, działanie – pierwiastek swobody!
W pracy dydaktyczno – wychowawczej stosuj dwa podejścia:
Pierwsze– zrównoważanie przeciwieństw np. pewności z niepewnością, twórczości z odtwórczością, subiektywizmu z obiektywizmem, ogólności ze szczegółowością, równowagi z nierównowagą.
Drugie – dynamiczne spojrzenie na elementy procesu kształcenia dzieci, wyrażające się w ambiwalentnym ( przeżywanie dwojakich uczuć, zawierający sprzeczne chęci, uczucia, dwuznaczne), podejściu do każdego z nich.
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin