Pracownicy oraz studenci Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka Lubelskiej Akademii WSEI rozpoczynają nowy projekt badawczy

Pracownicy oraz studenci Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka Lubelskiej Akademii WSEI rozpoczynają nowy projekt badawczy

Dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI oraz studenci kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna z Koła Naukowego ,,Progressus” rozpoczynają badania empiryczne. Przedmiotem badań będzie analiza pracy 100 nauczycieli przedszkoli i klas I-III z województwa lubelskiego w celu porównania ich wiedzy teoretycznej i kompetencji. Ma to pomóc w interpretacji problemów wczesnej edukacji dziecka.

Temat badań to: Wieloparadygmatyczność w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej -  praktyczną inspiracją dla innowacyjnych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli w pracy z dziećmi.

- Celem badań jest analiza porównawcza wiedzy teoretycznej i kompetencji, jaką prezentują nauczyciele przedszkoli oraz szkół podstawowych (klasy I-III) w zakresie  wprowadzania w praktykę edukacyjną założeń paradygmatów dydaktycznych - behawiorystycznego, a zwłaszcza konstruktywistycznego - określających i wyjaśniających analizę rzeczywistości edukacyjnej - wyjaśnia dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, koordynator kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna i kierownik Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka w Lubelskiej Akademii WSEI.

Metodami zastosowanymi w badaniach są: obserwacja połączona z sondażem diagnostycznym. Wybrano model eklektyczny, czyli triangulacyjny, łączący badania ilościowe, które stanowią jego podstawę, jak i badania jakościowe, będące dopełnieniem tych pierwszych.

- W badaniach zakładamy uczestnictwo 100 respondentów - nauczycieli przedszkoli i klas I-III, pracujących w województwie lubelskim. Prowadzone są przez okres trwania praktyki śródrocznej i ciągłej na II, III, IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej - dodaje dr hab. Jolanta Karbowniczek.

Studenci przebywający na praktyce pedagogicznej obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III, wypełniają gotowy arkusz obserwacyjny, zakreślając w nim gotowe odpowiedzi w wersji elektronicznej.

- Biorąc pod uwagę rzeczywisty interdyscyplinarny wymiar edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dynamicznie dokonujące się zmiany, konstytutywne jest włączenie założeń paradygmatycznych w tok zajęć zintegrowanych, gwarantujących skuteczne samodzielne wprowadzanie dzieci w świat tajników wiedzy - zrozumiałej, osobistej i samodzielnie konstruowanej – wyjaśnia pani profesor.

Uzyskane wyniki  pokażą stan rzeczywisty przebiegania typowych zajęć w każdym dniu.

Dzięki nim dowiemy się, który paradygmat dominuje we współczesnych przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej. Przyczynią się one także do krytycznej analizy, do propozycji zmian i naprawy stosowania niewłaściwych strategii oraz sposobów edukacji dzieci.

- Istotna dla nas będzie dominacja twórczego uczenia się nad programocentrycznym nauczaniem w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej oraz realizacji przez nauczycieli nowatorskich założeń paradygmatów w codziennej pracy.  Takie konstruktywne rozwiązania wzbogacą praktykę edukacyjną o próby wyjaśnienia i interpretacji palących problemów wczesnej edukacji dziecka w świetle zmian organizacyjnych, programowych i metodycznych, ukażą różne formy podejścia do uczniów, nauczycieli, rodziców na tle przeobrażeń paradygmatycznych - podsumowuje dr hab. Jolanta Karbowniczek.

Udostępnij:

Skip to content