Instytut Psychologii i Nauk o Człowieku

Instytut Psychologii i Nauk o Człowieku

Instytut Psychologii i Nauk o Człowieku Lubelskiej Akademii WSEI to miejsce, gdzie głębokie zrozumienie ludzkiego umysłu i zachowań jest priorytetem. Nasz instytut to nie tylko centrum akademickie, ale także przestrzeń otwarta na badania, refleksję i rozwój w obszarze psychologii.

Badania prowadzone w Instytucie koncentrują się na zrozumieniu ludzkiego zachowania, procesów myślowych i interakcji społecznych. Współpracujemy z różnymi instytucjami, organizacjami społecznymi oraz placówkami służby zdrowia, co umożliwia nam stosowanie w praktyce wyników naszych badań. Instytut Psychologii i Nauk o Człowieku to miejsce, gdzie łączymy teorię z praktyką, rozwijając w pełni potencjał naszych studentów i wspierając rozwój wiedzy na temat człowieka i jego psychiki.

Obszar badawczy

Instytut realizuje badania naukowe w zakresie psychologii, pedagogiki oraz szeroko rozumianych nauk o zdrowiu i nauk medycznych. Do jego zdań należy m.in. rozpoznawanie oraz ocena środowiskowych, psychologicznych i biologicznych uwarunkowań zdrowia człowieka czy ocena stanu sanitarno-epidemiologicznego populacji (szczególnie na szczeblu lokalnym). Na podstawie badań własnych przygotowywanie programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, rehabilitacji psychospołecznej wraz ze wsparciem teoretycznym przy ich wdrażaniu. Podstawowe obszary aktywności naukowej to:

  • Psychoprofilaktyka i profilaktyka zdrowotna,
  • Psychologia wychowawcza i psychologia rodziny,
  • Psychologia rozwoju człowieka i wspieranie zmian rozwojowych na przestrzeni całego życia,
  • Diagnoza i wsparcie dzieci uzdolnionych i wysoko wrażliwych,
  • Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach problemowych młodzieży,
  • Psychologia transportu
  • Neuropsychologia i neurolingwistyka,
  • Psychologia zdrowia i choroby,
  • Promocja i edukacja zdrowotna,
  • Pedagogika specjalna i geragogika,
  • Polityka, administracja i organizacja ochrony zdrowia.


Głównymi wyzwaniami i zadaniami Instytutu Psychologii i Nauk o Człowieku są:

  • prowadzenie badań naukowych wysokiej jakości,
  • realizacja projektów badawczych,
  • współpraca z renomowanymi ośrodkami naukowymi i naukowo-dydaktycznymi,
  • organizacja, współorganizacja oraz aktywny udział w konferencjach naukowych w kraju i za granicą,
  • zwiększenie ilości publikacji w wysoko punktowanych czasopismach naukowych,
  • reprezentowanie uczelni w międzynarodowych i krajowych stowarzyszeniach i towarzystwach naukowych.

Zespół

Dyrektor instytutu

Patrycja

Kleczkowska

Zastępca Dyrektora instytutu

Monika

Baryła-Matejczuk

Pracownicy instytutu - Dyscyplina: Nauki o zdrowiu

Justyna

Chałdaś-Majdańska

Joanna

Girzelska

Magdalena

Głowacka

Mariusz

Gnat

Ewa

Guz

Katarzyna

Iskra

Mirosław J.

Jarosz

Wiesław

Kowalski

Małgorzata

Lalak-Dybała

Zbigniew

Orzeł

Mariusz

Sutryk

Iwona

Szuster

Anna

Włoszczak-Szubzda

Beata

Wójcik

Pracownicy instytutu - Dyscyplina: Psychologia

Małgorzta

Artymiak

Monika

Baryła-Matejczuk

Zbigniew B.

Gaś

Bożydar

Kaczmarek

Grzegorz

Kata

Jacek

Łukasiewicz

Katarzyna

Markiewicz

Marta

Pawelec

Wiesław

Poleszak

Robert

Porzak

Marcin

Stencel

Wioletta

Tuszyńska-Bogucka

Projekty naukowe

Wysoka wrażliwość – a projektowanie ścieżki kariery zawodowej

Okres realizacji:

2021– 2024

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Monika Baryła–Matejczuk

CEL PROJEKTU:

Celem projektu jest opracowanie narzędzia wspierającego doradztwo/rozwój kariery zawodowej, które będzie mogło być wykorzystywane zarówno na poziomie szkół średnich, zawodowych, uniwersyteckich biurach karier jak również instytucjach rynku pracy i HR.

GRUPA DOCELOWA

  • Osoby uczące się – na etapie wyboru kariery zawodowej, osoby poszukujące/zmieniające pracę, osoby długotrwale bezrobotne;
  • Doradcy zawodowi szkolni, akademiccy, reprezentujących instytucje rynku pracy;
  • Działy HR w przedsiębiorstwach;
  • Partnerzy instytucjonalni: Instytucje Rynku Pracy, Biura Karier, Szkoły, Pracodawcy;

REZULTATY PROJEKTU

  • Międzynarodowy raport na temat zarządzania osobami wysoko wrażliwymi w miejscu pracy poparty ilościowymi i jakościowymi wywiadami fokusowymi z pracodawcami i pracownikami w krajach partnerskich: Polsce, Hiszpanii, Rumunii, Norwegii, Włoszech i Portugalii,
  • Model wsparcia osób wysoko wrażliwych w miejscu pracy – wprowadzenie do materiałów opracowanych w ramach projektu,
  • Narzędzie wspierające planowanie/rozwój kariery zawodowej – wrażliwość w miejscu pracy,
  • Podręcznik oraz materiały ćwiczeniowe dla doradców zawodowych,
  • Podręcznik dla HR oraz podcasty przybliżające temat wysokiej wrażliwości pracodawcom,

Uczenie myślenia obliczeniowego za pomocą aplikacji mobilnej dla uczniów szkół podstawowych

Okres realizacji:

2020– 2023

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Robert Porzak, prof. WSEI

Celem projektu jest opracowanie i rozpowszechnienie na skalę europejską wysokiej jakości gry mobilnej która połączy koncepcje myślenia obliczeniowego (Computational Thinking) oraz poważnej gry (Serious Game). Myślenie obliczeniowe jest to metoda rozwiązywania problemów wykorzystująca analizę i użycie algorytmów obliczeniowych (podobnych do tych jakie używa komputer). Cel „poważnej gry” (ang. serious games) przekracza samą rozrywkę. Rozwiązuje się w nich rzeczywiste problemy, np. z zakresu edukacji, zdrowia, zarządzania czy planowania przestrzennego. Do gier poważnych należą także symulatory szkoleniowe i programy podejmujące ważne kwestie społeczne. Wdrożenie powyższych metod wspierania nauczania i sposobu myślenia uczniów szkół podstawowych pomoże nauczycielom wspierać kompetencje i umiejętności uczniów w innowacyjny sposób.

Wysoka wrażliwość – innowacyjny moduł w naukach o człowieku

Okres realizacji:

2020– 2023

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Monika Baryła–Matejczuk

Celem projektu „High sensitivity – innovative module in human sciences” jest współpraca na poziomie akademickim partnerów z Polski, Włoch, Hiszpanii oraz Rumuni w obszarze wysokiej wrażliwości. W ślad za pionierskimi badaniami prof. E. Arron z USA, konsorcjum planuje, działania związane z badaniami naukowymi na temat wrażliwości przetwarzania sensorycznego i wrażliwości środowiskowej (czyli wrażliwości na bodźce różnego pochodzenia), w krajach partnerskich i ich wykorzystanie w praktyce, jako modułu włączonego do programu studiów. Zaproponowanie działania wprowadzają innowacyjny, dotychczas niepodejmowany temat na poziomie akademickim zarówno w Polsce jak i w krajach partnerskich. Odbiorcami planowanych działań są uczelnie biorące udział w projekcie, tj. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytet w Alicante oraz uczelnie partnerskie współpracujące z Miastem Stołecznym Rzym, Stowarzyszeniem Experts Psy, które będą wspierać realizację projektu jak również kadra dydaktyczna zainteresowana tematem wysokiej wrażliwości oraz studenci.

Opracowanie:

  1. Przewodnika – Wstępu do modułu o wysokiej wrażliwości, który wyjaśnia podstawowe pojęcia, określa możliwości formalne, prawne, organizacyjne włączenia tematu wysokiej wrażliwości jako modułu w poszczególnych programach studiów związanych z naukami o człowieku w Polsce, Hiszpanii, Rumunii oraz we Włoszech.
  2. Programu modułu nt. wysokiej wrażliwości – stanowiącego podstawę realizacji kursu wysoka wrażliwość, rozszerzającego program studiów na kierunkach: pedagogika, psychologia czy pielęgniarstwo dla uczelni partnerskich oraz innych ośrodków akademickich zainteresowanych wdrożeniem kursu wysoka wrażliwość.
  3. Podręcznika akademickiego – Wysoka wrażliwość : opisującego podstawowe zagadnienia na temat wrażliwości przetwarzania sensorycznego i wrażliwości środowiskowej, przybliżającego badania w powyższym zakresie, opracowane narzędzia i metody wsparcia dla kadry akademickiej zainteresowanej wdrożeniem modułu wysoka wrażliwość.
  4. Biblioteki zasobów multimedialnych w 5 językach, stanowiącej zasób materiałów dydaktycznych zarówno dla przyszłych prowadzących jak i dla studentów.

Gra Idealna. Udoskonalenie dydaktyki, edukacji i nauczania w szkolnictwie wyższym, dzięki kreatorowi gier poważnych

Okres realizacji:

2020– 2022

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Robert Porzak, prof. WSEI

CEL PROJEKTU:

Celem projektu jest opracowanie narzędzia – kreatora do przygotowywania gier opartych na koncepcji gier poważnych (rozwiązujących realne problemy), który będzie wykorzystywany w procesie dydaktycznym ( na różnych kierunkach i w różnych programach studiów

GRUPA DOCELOWA

  • Kadra dydaktyczna organizacji partnerskich
  • Studenci, uczniowie zaangażowani w realizację projektu, testowanie przydatności opracowanych materiałów

REZULTATY PROJEKTU

  • Raport na temat wykorzystania gier poważnych w procesie kształcenia w szkolnictwie wyższym,
  • Opracowanie kreatora gier poważnych przez partnera technologicznego z Niemiec
  • Opracowanie materiałów dydaktycznych – scenariuszy do gier poważnych (różne przedmioty) przez partnerów projektu,
  • Opracowanie podręcznika dla kadry dydaktycznej – wykorzystanie produktów projektu w praktyce,
  • Opracowanie rekomendacji (po testowaniu opracowanych gier) – poziom UE

Gry jako narzędzie do nauki umiejętności społecznych

Okres realizacji:

2020– 2022

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Robert Porzak, prof. WSEI

CEL PROJEKTU

W dzisiejszych czasach młodzież wykorzystuje gry komputerowe online nie tylko dla rozrywki, ale również żeby uciec od trudnych i stresowych sytuacji w prawdziwym życiu. Dodatkowo, coraz dłuższe przebywanie przed komputerem powoduje, że młodzież nie nabiera istotnych umiejętności potrzebnych zarówno do radzenia sobie w podstawowych sytuacjach życiowych jak również w zawieraniu nowych kontaktów towarzyskich. Dlatego celem tego projektu jest wykorzystanie gier komputerowych i czasu, jaki młodzież na nie poświęca do rozwijania wśród nich umiejętności interpersonalnych, zwiększenia pewności siebie i poprawy samooceny. W tym celu zostaną stworzone narzędzia dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, które pozwolą ocenić poziom interakcji społecznych oraz samooceny młodych ludzi. Dodatkowo celem projektu jest opracowanie zestawu ćwiczeń opartego na grach, które pomogą młodzieży uzyskać kompetencje i umiejętności społeczne potrzebne w prawdziwym życiu.

GRUPA DOCELOWA

Uczestnikami projektu będą dwie grupy młodzieży z Norwegii, Polski, Włoch, Hiszpanii oraz Turcji, którzy wezmą udział w testowaniu opracowanych narzędzi i rozwiązań.

REZULTATY PROJEKTU

  • Uświadomienie społeczeństwa o możliwościach wykorzystywania pasji grania w gry komputerowe do poprawy pracy z młodzieżą, szczególnie z młodzieżą o niskim poziomie interakcji społecznych i samoocenie.
  • Opracowanie narzędzi (testów i materiałów instruktażowych) w celu oceny poziomu doświadczenia w interakcji z innymi ludźmi, częstotliwości udziału w życiu społecznym, pewności siebie i poziomu samooceny wśród młodzieży.
  • Udoskonalenie metodologii dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, zaangażowanych w nauczanie młodzieży, której brakuje istotnych umiejętności społecznych i interpersonalnych.
  • Opracowanie i publikacja podręcznika zawierającego dobre praktyki dotyczące tego, jak efektywnie wykorzystać opracowane ćwiczenia poprawiające umiejętności społeczne wśród młodzieży przy pomocy gier.

Międzynarodowa akcja dla studentów na rzecz adaptacji działań międzykulturowych

Okres realizacji:

2020– 2022

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Robert Porzak, prof. WSEI

CEL PROJEKTU

Celem projektu jest stworzenie sieci współpracy uniwersytetów, opracowanie wspólnego modelu wsparcia dla studentów międzynarodowych oraz przydatnych narzędzi, które pomogą im w adaptacji w nowym środowisku kulturowym. Realizacja projektu pomoże w umocnieniu międzynarodowego charakteru uniwersytetów z krajów mniej atrakcyjnych dla studentów, bazując na doświadczeniu krajów bardziej atrakcyjnych.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

  • zapewnienie kadrze naukowej odpowiednich umiejętności i metod aby skutecznie potrafili przekazywać wiedzę naukową osobom starszym,
  • aktywizację osób starszych poprzez zachęcenie ich do przekazywania dalej zdobytej wiedzy w ich lokalnych społecznościach co miałyby na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i podniesieniu ich samooceny,
  • opracowanie nowych metod nauczania osób starszych które można również wykorzystać w skali międzynarodowej.

GRUPA DOCELOWA

Projekt kierowany jest do studentów międzynarodowych oraz innych studentów uczelni wyższych, wykładowców prowadzących zajęcia ze studentami międzynarodowymi, koordynatorów programów mobilnościaowych na uczelniach oraz do pozostałych pracowników uczelni pracujących ze studentami z innych krajów.

REZULTATY PROJEKTU

  1. Model wsparcia dla studentów międzynarodowych – powstanie we współpracy z reprezentantami grupy docelowej w oparciu o dobre praktyki zdefiniowane w krajach partnerskich. Model będzie uwzględniał 3 aspekty adaptacji międzykulturowej, tj.:

A1. perspektywę uczelni: potrzeby, wyzwania, dobre praktyki

A2. perspektywę studentów krajowych

A3. perspektywę studentów zagranicznych

  1. Podręcznik „Do’s and dont’s” dla pracowników uczelni pracujących ze studentami międzynarodowymi, zawierający przydatne instrukcje postępowania i zachowania, tzw. międzynarodowy „savoir vivre” dla wykładowców akademickich, koordynatorów programów mobilnościowych na uczelniach i pracowników administracyjnych, którzy pracują ze studentami zagranicznymi. Podręcznik zostanie przygotowany w przystępnej formie, a jego uniwersalność sprawi, że będzie mógł być używany przez każdy uniwersytet.
  2. Przewodnik dla studentów międzynarodowych Welcome guide, odpowiadający na zdefiniowane w projekcie potrzeby. Powstanie jako efekt licznych spotkań z nowymi studentami zagranicznymi, studentami krajowymi oraz wykładowcami akademickimi.
  3. Materiały interaktywne: edugrafiki dla studentów i pracowników uczelni. Niezbędnym dodatkiem do przygotowanych przewodników, będą grafiki opracowane w formie interaktywnej, umieszczone na stronie internetowej projektu. Wizualne przedstawienie przydatnych informacji dla studentów i pracowników uczelni zwiększy funkcjonalność opracowanych materiałów, m.in. dzięki możliwości korzystania z edugrafik na urządzeniach mobilnych.

Nauki ścisłe wspierające dla aktywnego seniora

Okres realizacji:

2020– 2022

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Robert Porzak, prof. WSEI

Projekt odpowiada na potrzebę zainteresowania, zaangażowania społecznego osób starszych w zakresie nauk ścisłych, matematyki, inżynierii i technologii (STEM). Projekt wpisuje się w potrzebę opracowania innowacyjnych narzędzi wspierających aktywność seniorów, rozwój ich wiedzy, umiejętności a tym samym podniesienie poziomu samooceny i jakości życia.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

  • Zapewnienie kadrze naukowej odpowiednich umiejętności i metod aby skutecznie potrafili przekazywać wiedzę naukową osobom starszym,
  • Aktywizację osób starszych poprzez zachęcenie ich do przekazywania dalej zdobytej wiedzy w ich lokalnych społecznościach co miałyby na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i podniesieniu ich samooceny,
  • Opracowanie nowych metod nauczania osób starszych, które można również wykorzystać na skalę międzynarodową.

GRUPY DOCELOWE

Kadra naukowa w wieku 35+ lat z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w danej dziedzinie nauk ścisłych, Osoby starsze w wieku 60+ lat przebywające na emeryturze, Osoby dorosłe zainteresowane wykorzystaniem gry w swojej pracy lub rozwojem kompetencji w zakresie nauk ścisłych REZULTATY PROJEKTU: Przygotowanie zestawu narzędzi “Science for Active Aging” rozwijającego umiejętności w zakresie w zakresie nauk ścisłych, matematyki, inżynierii i technologii (STEM) w sposób dostępny dla osób dorosłych, Opracowanie gry “Science in your Life” na urządzenia mobilne która pozwoli na przetestowanie różnych scenariuszy wykorzystania nauk ścisłych w życiu codziennym, skierowana do odbiorców w różnym przedziale wiekowym. Przygotowanie metod nauczania w oparciu o opracowaną grę dla kadry naukowo-badawczej biorącej udział w aktywizacji seniorów Warsztaty “Science for All” w każdym z krajów partnerskich, w których osoby starsze będą miały możliwość przekazania dalej zdobytej wiedzy.

Wiosna jesieni – o jakości życia osób starszych

Okres realizacji:

2020– 2021

Instytucja finansująca:

MEiN

Kierownik projektu:

dr Jacek Łukasiewicz

Działania projektu mają na celu analizę postaw wobec osób starszych oraz charakterystykę wizerunku seniora od wyodrębnionych charakterystyk psychologicznych takich jak: osobowość, poczucie sensu życia, samoocena. Dzięki wnikliwej analizie na podstawie przeprowadzonych badań możliwe jest wyeliminowanie ze społeczeństwa zachowań wobec osób starszych negatywnie wpływających na ich samoocenę oraz jakość życia. Projekt skierowany jest do młodzieży, osób w średnim wieku i seniorów, a także do jednostek współpracujących z ludźmi starszymi np. domy pomocy społecznej, poradnie, kluby seniora, ośrodki zdrowia, szkoły, uczelnie, koła naukowe.

Edukacja na odległość w zakresie paliatywnej opieki domowej

Okres realizacji:

2019– 2022

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Joanna Girzelska

CEL PROJEKTU to poprawa jakości w zakresie opieki paliatywnej domowej poprzez dostarczenie modułowego szkolenia online na platformie elearningowej. Szkolenie zawierać będzie filmy instruktarzowe, interaktywne kursy i materiały szkoleniowe stworzone dla osób dorosłych przez grono specjalistów z Europy. Projekt dedykowany jest krewnym pacjentów paliatywnych, którzy pełnią rolę ich opiekunów domowych, jednak nie mają wiedzy specjalistycznej z tego tematu oraz pracownikom ośrodków zajmujących się opieką społeczną i paliatywną i pracownikom hospicjów, którzy będą mieli dostęp do zestawu materiałów opartych na wiedzy ekspertów z różnych krajów. Opracowane produkty:

  • BADANIE DOTYCZĄCE POTRZEB EDUKACYJNYCH opiekunów pacjentów przebywających w domu lub ośrodku, hospicjum, na podstawie informacji z 5 krajów: Turcja, Polska, Włochy, Bułgaria, i Rumunia.
  • PROGRAM SZKOLENIOWY, dostępny na platformie online, opracowany przez zespół profesjonalistów, składający się z 15 modułów. Moduły edukacyjne zawierają treści teoretyczne w formie materiałów do pobrania oraz filmy edukacyjne wspierające materiał teoretyczny.
  • PODRĘCZNIK DLA NAUCZYCIELI dotyczący niezbędnych informacji nt. korzystania z platformy, zastosowanych metod oceny i pomiaru wiedzy itp.
  • PODRĘCZNIK UCZESTNIKA SZKOLENIA to instrukcja dla uczestników szkoleń, zawierająca ogólne informacje o kursie, procesie rejestracji, krótka informacja o tym, jak korzystać z platformy cyfrowej (jak otworzyć konto, jak się zarejestrować i uzyskać hasło itp.)

E-MOTION – potencjał nadwrażliwości

Okres realizacji:

2018– 2021

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Monika Baryła–Matejczuk

Głównym celem projektu jest opracowanie, przetestowanie i wdrożenie kompleksowego modelu wsparcia dla wysoko wrażliwych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest to opracowany przez pracowników naukowych, pierwszy w Polsce projekt zorientowany na wsparcie dzieci wysoko wrażliwych. Uwaga zwrócona jest na kluczową rolę najbliższego środowiska (m.in. rodziców, nauczycieli) w tworzeniu warunków do prawidłowego rozwoju dzieci wysoko wrażliwych.

PLANOWANE DZIAŁANIA:

  • Opracowanie kompleksowego modelu wsparcia wysoko wrażliwych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
  • Opracowanie platformy internetowej zawierającej zestaw kwestionariuszy/skal oceny oraz materiały edukacyjne i wspierające pracy z dzieckiem wysoko wrażliwym dla kadry dydaktycznej oraz rodziców.
  • Organizacja warsztatów dla kadry dydaktycznej na poziomie międzynarodowym oraz na poziomie krajowym przez każdą instytucję partnerską.
  • Opracowanie podręcznika psychometrycznego do narzędzia. Opracowanie kompendium wiedzy (wraz z przewodnikiem) na temat wysokiej wrażliwości dla kadry dydaktycznej oraz rodziców.

Działania wspierające, jakość edukacji domowej

Okres realizacji:

2018– 2021

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Jacek Łukasiewicz

Głównym celem projektu jest opracowanie materiałów dydaktycznych, wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne oraz doświadczenia instytucji europejskich, wspierające edukację domową. Opracowane narzędzia oraz pomoce dydaktyczne dedykowane są ekspertom zajmującym się edukacją domową, pracownikom naukowym, nauczycielom, pedagogom oraz rodzicom sprawującym opiekę nad uczniami w wieku 6-10 lat.

Opracowane produkty:

  • ANALIZA POTRZEB W EDUKACJI DOMOWEJ – raport, opublikowany w pismach naukowych oraz w formie e-booka;
  • MODUŁOWE SZKOLENIE – dostępne na platformie online zawierające materiały edukacyjne dla pedagogów oraz rodziców zaangażowanych w edukację domową;
  • WARSZTATY/SEMINARIA – informacyjne na temat problemów i wyzwań edukacji domowej dla rodziców oraz kadry dydaktycznej;
  • ARTYKUŁ prezentujący sytuację edukacji domowej w krajach partnerskich oczami pedagogów doświadczonych w nauczaniu indywidualnym;
  • PODRĘCZNIK – prezentujący problemy i wyzwania edukacji domowej w Europie;

Pathways to Inclusive Pedagogy

Okres realizacji:

2018– 2021

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr Adam Raczkowski

Projekt ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń doświadczonych nauczycieli oraz przyszłych nauczycieli w zakresie edukacji włączającej. W ramach projektu zostaną opracowane narzędzia oraz materiały wideo wspierające przygotowanie i rozwój zawodowy nauczycieli i studentów pedagogiki, oraz materiały dydaktyczne dla pedagogiki włączającej. Spotkania partnerów projektu odbędą się w ramach organizacji wizyt studyjnych w szkołach i placówkach oświatowych (także w szkołach specjalnych) we wszystkich krajach partnerskich: w Polsce, Belgii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Francji, na Malcie.

Improvement Science Training for European Healthcare Workers (ISTEW)

Okres realizacji:

2013– 2015

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

Opis projektu:
Opracowanie wspólnych programów nauczania z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”, bazujących na wiedzy praktycznej, które umożliwią uniwersytetom europejskim budowanie własnego potencjału oraz podnoszenie wiedzy i umiejętności studentów i pracowników służby zdrowia w krajach partnerskich projektu;

Cele szczegółowe i główne działania w ramach projektu:

  • Wymiana wiedzy i doświadczeń na temat doskonalenia opieki zdrowotnej pomiędzy partnerami ze Szkocji, Anglii, Słowenii, Polski, Rumunii, Hiszpanii oraz Włoch;
  • Uczestnictwo w badaniu prowadzonym z wykorzystaniem metody delfickiej, mającej na celu wyprowadzenie definicji „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”. Do udziału w badaniu zostanie zaproszonych 10 ekspertów: dyrektorów szpitali, lekarzy, pielęgniarek itp.;
  • Zebranie, przegląd i analiza informacji, dokumentów odnoszących się do nauczania w dziedzinie doskonalenia opieki zdrowotnej w państwach uczestniczących w projekcie z uwzględnieniem: kryteriów wejściowych/ warunków wstępnych, programów nauczania, treści modułów, efektów uczenia się i kryteriów oceny na wszystkich poziomach nauczania;
  • Analiza luk występujących pomiędzy dostępnym kierunkami studiów/ kursami/szkoleniami, jak również identyfikacja materiałów źródłowych, które mogą zostać wykorzystane w opracowywanych w ramach projektu modułów;
  • Opracowanie międzynarodowego podręcznika z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej” – opracowane w ramach projektu materiały powinny być możliwe do wykorzystania w studiach na poziomie licencjackim i magisterskim oraz powinny umożliwić studentom zdobycie 10 punktów ECTS. W ramach projektu opracowane zostaną 4 moduły:
    1) System thinking and process mapping, 2) Models for improvement, 3) Measurment for improvement,
    4) Communication and managing change;
  • Promocja rezultatów projektu – modułów opracowanych w ramach projektu – szerszemu spektrum odbiorców: innym uniwersytetom, organizacjom, instytucjom, decydentom politycznym.

Grupy docelowe:

  • wykładowcy specjalizujący się w dziedzinie ochrony zdrowia;
  • specjaliści z dziedziny ochrony zdrowia (pracownicy służby zdrowia);
  • studenci studiów licencjackich i magisterskich na kierunkach: ochrona zdrowia, zdrowie publiczne, pielęgniarstwo, medycyna i pokrewne;
  • stowarzyszenia lekarzy, pielęgniarek;
  • ministerstwa zdrowia państw uczestniczących w projekcie;
  • decydenci polityczni w państwach partnerskich projektu.

Partnerzy projektu:

  • University of the West of Scotland (UWS), Szkocja – Lider projektu;
  • Coventry University, Anglia;
  • College of Nursing, Słowenia;
  • Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Polska;
  • University of Medicine and Pharmacy “Gr.T.Popa”, Rumunia;
  • University of Alicante, Hiszpania;
  • Sapienza University of Rome, Włochy;

Doskonalenie kompetencji badawczych i cyfrowych studentów KN INNOWACJA w reakcji na pandemię COVID

Okres realizacji:

2011– 2022

Instytucja finansująca:

MEiN

Kierownik projektu:

dr Monika Baryła–Matejczuk

Celem projektu jest doskonalenie kompetencji badawczych i cyfrowych studentów koła naukowego w reakcji na nagłe, ważne i nieprzewidziane zjawiska społeczne i cywilizacyjne (pandemia COVID-19). Aby zrealizować tak postawiony cel opracowane i przeprowadzone zostaną badania dotyczące strategii i działań podejmowanych przez studentów różnych kierunków w celu radzenia sobie z sytuacją pandemii COVID-19. Badaniami objęci zostaną studenci różnych kierunków. Opracowana zostanie charakterystyka psychologiczna różnych grup studentów związana z ich działaniem w sytuacji pandemii. (m.in. strategie, metod, narzędzi, jakie stosują, aby poradzić sobie z sytuacją izolacji) w kontekście charakterystyki psychologicznej. Obszarem zainteresowania objęto również zagadnienie zdalnego kształcenia. Celem badań jest opracowanie rekomendacji dla wsparcia studentów i wprowadzenie działań profilaktycznych – strategii informacyjnej. Tak postawione cele pozwolą na zdobycie przez studentów kompetencji w zakresie opracowania projektu badawczego, przygotowania szczegółowej metodologii, opracowania i zakupu narzędzi badawczych, przygotowania badań online z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (z dbałością o etykę prowadzonych badań), a także na przeprowadzenie badań, opracowanie wyników, a także i ich upowszechnienie.

Projekt: „Family Health Nursing in European Communities” – FamNrsE „Pielęgnowanie zdrowia rodziny w krajach UE”

Okres realizacji:

2011– 2013

Instytucja finansująca:

ERASMUS +

Kierownik projektu:

dr hab. M. Jarosz, dr M. Głowacka

Cel ogólny:
Rozwój wspólnych programów nauczania akademickiego dla przygotowania i wprowadzenia specjalności FHN (pielęgniarstwo zdrowia rodziny) w Europie pod patronatem WHO.

Cele szczegółowe i założenia projektu:

  • Opracowanie przejrzystej i klarownej definicji pielęgniarstwa zdrowia rodziny w krajach partnerskich w celu ujednolicenia zakresu kompetencji pielęgniarek zgodnie ze standardami kształcenia w poszczególnych krajach;
  • Opracowanie modułów nauczania na kierunku pielęgniarstwo zdrowia rodziny na szczeblu licencjackim i magisterskim; pilotażowe wdrożenie i ewaluacja;
  • Zdefiniowanie wspólnych standardów kształcenia i praktycznego przygotowania pielęgniarek zdrowia rodzinnego do wykonywania zawodu;
  • Międzynarodowa wymiana wiedzy i doświadczeń na temat kompetencji zawodowych i zakresu czynności pielęgniarek rodzinnych i środowiskowych w krajach partnerskich w celu zapewnienia wysokiego poziomu opieki zdrowotnej;
  • Promowanie i intensyfikacja współpracy, opartej na partnerstwie, pomiędzy decydentami, środowiskiem akademickim a pielęgniarkami pracującymi w zawodzie na poziomie europejskim.

Grupa docelowa projektu:

  • Decydenci, podmioty działające w zakresie zarządzania i promowania opieki zdrowotnej;
  • Zakłady opieki zdrowotnej, placówki ochrony zdrowia;
  • Kadra akademicka/trenerzy, wykładowcy;
  • Pielęgniarki;
  • Społeczeństwa krajów UE, uczestniczących w projekcie.

SKK - Szkoła kluczowych kompetencji: wspieranie nauczycieli w rozwijaniu kompetencji i samoświadomości uczniów szkół ponadpodstawowych w Polsce

Okres realizacji:

01.10.2007 – 31.12.2014 r.

Instytucja finansująca:

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI, PRIORYTET III

Kierownik projektu:

dr hab. Zbigniew Gaś, prof. Akademii WSEI

Szkoła Kluczowych Kompetencji to ponadregionalny projekt mający na celu rozwijanie umiejętności uczniów szkół ponadgimnazjalnych Polski centralnej i południowo-zachodniej oraz wschodniej

Celem ogólnym projektu było podniesienie poziomu Kompetencji Kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych w województwach: opolskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim, lubelskim, podlaskim, podkarpackim, świętokrzyskim i mazowieckim, umożliwiający im aktywne uczestnictwo w rynku pracy i gospodarce opartej na wiedzy.

Celem szczegółowym Projektu było: 

  1. wsparcie procesu rozwijania poziomu Kompetencji Kluczowych 8000 uczniów z 80 szkół w ramach programów nauczania;
  2. zwiększenie dostępności do pozalekcyjnych, uzupełniających, efektywnych i innowacyjnych form rozwijania Kompetencji Kluczowych:
    • Wakacyjne Obozy Naukowe,
    • Koła Naukowe,
    • Studium Kompetentnych Liderów,
    • Przedsiębiorstwo Symulacyjne;
  3. wsparcie nauczycieli przy tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego opartego o programy autorskie uwzględniające kształtowanie Kompetencji Kluczowych w zakresie nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ICT, języków obcych i przedsiębiorczości;
  4. zwiększenie współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami

Sukcesy naukowe

Skip to content