Istotą wydarzenia jest podejmowanie innowacyjnych działań we współczesnym środowisku edukacyjnym przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji do mądrości jako wyzwania dla przyszłości. Odejście od tradycjonalizmu na rzecz rozwijania mądrości i refleksyjności dziecka, jego wiary w przyszłość, krytycznego myślenia, samodzielnego konstruowania wiedzy, wartości, współpracy to możliwość zobaczenia edukacji zupełnie "inaczej”, w nowej perspektywie niż tej dotychczasowej.
Głównym celem wydarzenia jest wymiana doświadczeń, refleksji oraz podjęcie dyskursu pedagogicznego przez pracowników nauki, studentów i praktyków, zajmujących się wczesną edukacją na temat dziecięcej mądrości jako zdolności rozwijania dociekliwości i ,,dziwienia się światem’’, nieograniczonego pragnienia uczenia się. Tematyka spotkania i jego wyjątkowość odnoszą się do wypracowania modelu ,,dziecka refleksyjnego, mądrego”, pokazania jego predyspozycji, przejawów i perspektyw rozwoju w tym zakresie. Ukazanie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej przestrzeni oraz warunków sprzyjających rozwojowi mądrości dzieci i uczniów.
Kluczem dla edukacji przyszłości powinno stać się wspieranie rozwoju mądrości, wnikliwa analiza jej komponentów i warunków kształcenia w przedszkolu i szkole. Ukazanie mądrości praktycznej jako perspektywy otwartej dla tworzenia metamyślenia (swoista autorefleksja, metamorfoza wypowiedzi, generalizacja oryginalnych pomysłów), sytuacyjnej, działaniowej: zadaniowo – ćwiczeniowej, interpretacyjnej poprzez wykorzystanie zróżnicowanych form aktywności stanowi fundament do konstruowania własnej mądrości teoretycznej – zadziwiania rozsądnymi wypowiedziami, namysłu przypatrywania się ,,światu”, dociekliwości w dochodzeniu do prawdy.
Lubelska Akademia WSEI, Aula A
Rejestracja elektroniczna do 1 maja 2024 r. w Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin