Dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI oraz studenci kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna z Koła Naukowego ,,Progressus” rozpoczynają badania empiryczne. Przedmiotem badań będzie analiza pracy 100 nauczycieli przedszkoli i klas I-III z województwa lubelskiego w celu porównania ich wiedzy teoretycznej i kompetencji. Ma to pomóc w interpretacji problemów wczesnej edukacji dziecka.
Temat badań to: Wieloparadygmatyczność w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej - praktyczną inspiracją dla innowacyjnych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli w pracy z dziećmi.
- Celem badań jest analiza porównawcza wiedzy teoretycznej i kompetencji, jaką prezentują nauczyciele przedszkoli oraz szkół podstawowych (klasy I-III) w zakresie wprowadzania w praktykę edukacyjną założeń paradygmatów dydaktycznych - behawiorystycznego, a zwłaszcza konstruktywistycznego - określających i wyjaśniających analizę rzeczywistości edukacyjnej - wyjaśnia dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, koordynator kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna i kierownik Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka w Lubelskiej Akademii WSEI.
Metodami zastosowanymi w badaniach są: obserwacja połączona z sondażem diagnostycznym. Wybrano model eklektyczny, czyli triangulacyjny, łączący badania ilościowe, które stanowią jego podstawę, jak i badania jakościowe, będące dopełnieniem tych pierwszych.
- W badaniach zakładamy uczestnictwo 100 respondentów - nauczycieli przedszkoli i klas I-III, pracujących w województwie lubelskim. Prowadzone są przez okres trwania praktyki śródrocznej i ciągłej na II, III, IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej - dodaje dr hab. Jolanta Karbowniczek.
Studenci przebywający na praktyce pedagogicznej obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III, wypełniają gotowy arkusz obserwacyjny, zakreślając w nim gotowe odpowiedzi w wersji elektronicznej.
- Biorąc pod uwagę rzeczywisty interdyscyplinarny wymiar edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dynamicznie dokonujące się zmiany, konstytutywne jest włączenie założeń paradygmatycznych w tok zajęć zintegrowanych, gwarantujących skuteczne samodzielne wprowadzanie dzieci w świat tajników wiedzy - zrozumiałej, osobistej i samodzielnie konstruowanej – wyjaśnia pani profesor.
Uzyskane wyniki pokażą stan rzeczywisty przebiegania typowych zajęć w każdym dniu.
Dzięki nim dowiemy się, który paradygmat dominuje we współczesnych przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej. Przyczynią się one także do krytycznej analizy, do propozycji zmian i naprawy stosowania niewłaściwych strategii oraz sposobów edukacji dzieci.
- Istotna dla nas będzie dominacja twórczego uczenia się nad programocentrycznym nauczaniem w przedszkolach i klasach I-III szkoły podstawowej oraz realizacji przez nauczycieli nowatorskich założeń paradygmatów w codziennej pracy. Takie konstruktywne rozwiązania wzbogacą praktykę edukacyjną o próby wyjaśnienia i interpretacji palących problemów wczesnej edukacji dziecka w świetle zmian organizacyjnych, programowych i metodycznych, ukażą różne formy podejścia do uczniów, nauczycieli, rodziców na tle przeobrażeń paradygmatycznych - podsumowuje dr hab. Jolanta Karbowniczek.
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin