Szeroka tematyka i palące problemy dotyczące wczesnej edukacji dziecka stają się fundamentem do podejmowania nowych wyzwań dla studentów Lubelskiej Akademii WSEI. Oprócz systematycznego uczestniczenia w badaniach naukowych, organizowania konferencji, przygotowywania referatów naukowych i warsztatów praktycznych coraz większym zainteresowaniem cieszą się przygotowane przez nich artykuły naukowe.
- Począwszy od II roku studiów studenci naszej Akademii wykazują coraz większą motywację do publikowania tekstów, w których mają możliwość przedstawienia wartościowego od strony merytorycznej tekstu teoretycznego oraz prezentacji wyników prowadzonych przez siebie badań empirycznych w przedszkolach, klasach I-III szkoły podstawowej i innych placówkach edukacyjnych – mówi dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI.
Jako opiekun naukowy, dr hab. Jolanta Karbowniczek czuwa nad tematyką, jakością i formą tekstu, jego strukturą (wprowadzenie, metody, wyniki, dyskusja, wnioski), a także nad przekazem czytelnikowi treści. Zachęcając do podejmowania tego typu zadań rozwija zainteresowania naukowe, dostrzegając ich potencjał do prezentacji swoistej wiedzy. Pomaga, wspiera, czerpie radość z tego, co osiągają jej podopieczni.
Prof. Karbowniczek przygotowuje studentów do publikacji w czasopiśmie Lubelskiej Akademii WSEI ,,Innowacje Psychologiczne”, której redaktorem naczelnym jest ks. dr Jacek Łukasiewicz. Pod opieką naukową prof. Karbowniczek oraz dra hab. Wiesława Kowalskiego, prof. Akademii WSEI i dr Ilony Kożuch, studenci mogą publikować artykuły naukowe w dziale „Pedagogika”. Są to publikacje o bardzo zróżnicowanej tematyce takiej jak:
- kompetencje społeczne czterolatków uczęszczających do lubelskich przedszkoli tradycyjnych i alternatywnych (Karolina Rutkowska – V rok PPiW – nr 13/1/2024),
- wartość zabawy i zabawki w percepcji dzieci 5, 6-letnich (Iwona Deputat – V rok PPiW – nr 13/1 / 2024);
- praca z uczniem zdolnym w opinii nauczycieli szkół podstawowych z Tomaszowa Mazowieckiego (Katarzyna Szponar – V rok PPiW – nr 13/1/2024);
- znaczenie wybranych funkcji szkoły w procesie nauczania – uczenia się (Anna Snop – III rok PPiW – nr 13/1/2024);
- obraz rodziny w oczach dziecka 6-letniego (Natalia Chruścicka – V rok PPiW – nr 13/1/2024).
INNOWACJE PSYCHOLOGICZNE. STUDENCKIE CZASOPISMO NAUKOWE 1/2024
Jedną z najczęściej publikujących studentek jest Katarzyna Opoka, studentka V roku kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. Jest nauczycielką wychowania przedszkolnego, a od 3 lat pełni funkcję Prezesa Koła Naukowego Studentów PPiW „Progressus". Należy do komitetu organizacyjnego dwóch ogólnopolskich konferencji naukowo-metodycznych i jednej międzynarodowej: „Współczesne Wyzwania i Innowacje w Pedagogice Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej „100 języków ekspresji'", „Dziecięca mądrość – kluczem do edukacji przyszłości'", ,,Innowacje w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – wyzwania, praktyka, trudności’’. Katarzyna Opoka jest autorką dwóch ogólnopolskich artykułów naukowych, opublikowanych w Częstochowskim Biuletynie Oświatowym w tym: „Zabawa w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w świetle literatury przedmiotu” (2/128/2023, s. 53-64) oraz „Metody aktywizujące w edukacji zintegrowanej’’ (3/133/2024, s. 67-79).
- Ponadto, razem z Kingą Grot, studentką V rok PPiW, podjęły się przeprowadzenia bardzo trudnych badań empirycznych jakościowo-ilościowych, stosując triangulację, dotyczących świadomości potrzeby kształtowania wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej umiejętności krytycznego myślenia jako kompetencji przyszłości, a także oceny poziomu myślenia krytycznego występującego u nauczycieli klas I-III. Wyniki badań są już przygotowywane do publikacji w punktowanym czasopiśmie naukowym – dodaje prof. Karbowniczek.
Poniżej zamieszczamy dwa artykuły naukowe opublikowane przez autorkę. Zachęcamy do ciekawej, specjalistycznej literatury.
METODY AKTYWIZUJĄCE W EDUKACJI ZINTEGROWANEJ
ZABAWA W ROZWOJU DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin