Dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI i dr Ilona Kożuch z Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka Lubelskiej Akademii WSEI opublikowały dwa bardzo wartościowe, nowe podręczniki dla studentów kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. Są to „Podstawy edukacji zintegrowanej w klasach I-III” oraz „Edukacja społeczno-przyrodnicza w przedszkolu. Studia przypadków.” Zachęcamy do lektury.
Podstawy edukacji zintegrowanej w klasach I-III. Podręcznik
To podręcznik metodyczny autorstwa dr hab. Jolanty Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, koordynator kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna.
Podręcznik stanowi samodzielne studium opisowo-analityczne oraz interpretacyjno-praktyczne, bardzo przydatną propozycję dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie tylko Lubelskiej Akademii WSEI, ale i innych uczelni w całej Polsce.
Autorka dostarcza narzędzi umożliwiających korzystną zmianę w praktyce edukacji zintegrowanej, promuje refleksyjne podejście do procesu przygotowywania i realizowania treści przewidzianych w podstawie programowej, programach edukacji wczesnoszkolnej, prezentuje nowe ujęcie podmiotów procesu edukacyjnego – ucznia i nauczyciela, a także przestrzeni edukacyjnej. Wykorzystuje interesujące propozycje teoretyczno-badawcze wybitnych znawców pedagogiki i pedagogiki wczesnoszkolnej, a także praktyków – nauczycieli, konsultantów, edukatorów. Walorem podręcznika jest również wykorzystanie oryginalnych pomysłów i materiałów dydaktycznych przygotowanych w trakcie praktycznego przygotowania studentów do pracy w klasach I-III szkoły podstawowej.
Edukacja społeczno-przyrodnicza w przedszkolu. Podręcznik. Studia przypadków
Podzielona na dwie części publikacja dr Ilony Kożuch to wysokiej jakości pomoc dla praktyków zawodu oraz studentów.
Pierwsza część zatytułowana „Edukacja społeczno-przyrodnicza w przedszkolu. Podręcznik z metodyki dla studentów i nauczycieli” stanowi cenną pomoc dydaktyczną dla prowadzących tego rodzaju zajęcia z dziećmi. Autorka w interesujący i merytoryczny sposób przedstawiła poszczególne tematy, istotne z perspektywy edukacji społeczno-przyrodniczej, a zaproponowany materiał stanowi fundament wielu informacji metodycznych i dydaktyczno-wychowawczych dla początkujących nauczycieli oraz studentów przygotowujących się do podejmowania działań praktycznych, prowadzących do nabycia umiejętności uczenia przyrody. Dołączone propozycje zadań i ćwiczeń, które umożliwiają samodzielne sprawdzenie wiedzy oraz propozycje zastosowania jej na konkretnych przykładach mogą stanowić impuls do licznych aranżacji realizowanych w praktyce edukacyjnej uatrakcyjniając proces dydaktyczny zarówno dla dziecka jak i nauczyciela.
Drugą część publikacji stanowią „Studia przypadków”, w których autorka przedstawia pięć propozycji i interesujących rozwiązań dotyczących m.in. rozwijania zainteresowań przyrodniczych dzieci w wieku przedszkolnym, wykorzystania zabaw badawczych i eksperymentów, wdrażania przyrodniczych projektów edukacyjnych czy też ukazujących propozycje rozwiązań problemów natury społecznej. Publikacja dr Ilony Kożuch wspomoże przyszłych i początkujących nauczycieli w przygotowaniu do kreatywnego realizowania zadań z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu.
Obie publikacje można pobrać na stronie Wydawnictwa: wydawnictwo.wsei.eu
Lubelska Akademia WSEI
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin